Przepisy prawne oznakowania drogi przy remoncie, budowie zjazdu czy wjazdu na teren prywatny
Planujesz budowę lub przebudowę zjazdu/wjazdu na swoją działkę? A może musisz zapewnić dostęp do drogi publicznej mieszkańcom tzw. zamkniętego osiedla? Zobacz, co powinieneś na ten temat wiedzieć oraz kiedy konieczne jest właściwie oznakowanie remontu, budowy wjazdu oraz zjazdu.
Zjazd indywidualny na drogę publiczną
Na początku musimy wyjaśnić dwie rzeczy. Pierwszą z nich jest to, że przepisy określają, że każda nieruchomość powinna mieć dostęp do drogi publicznej. Dotyczy to właścicieli prywatnych posesji oraz deweloperów realizujących inwestycję związaną z budową nowego osiedla. Druga kwestia dotyczy natomiast nazewnictwa – ustawa o drogach publicznych nie definiuje terminu „wyjazd”, określa jedynie „zjazd”, przy czym w domyśle chodzi o tę samą drogę, którą obowiązują przepisy traktujące o „zjeździe”.
W ustawie mowa jest o dwóch rodzajach zjazdu: publicznym i indywidualnym, my skupimy się na tym drugim. Zgodnie z przepisami, zjazd to połączenie drogi publicznej z nieruchomością położoną przy drodze. Zjazd stanowi bezpośredni dostęp do drogi publicznej. Co istotne, w praktyce zjazd nie jest drogą, a jedynie dostępem do niej.
Dlaczego to podkreślamy i jakie ma to znaczenie? Chodzi m.in. o oznakowanie. Jeśli remont, budowa zjazdu nie narusza drogi publicznej, nie jest konieczne stawianie znaków, które o tym informują. Zwykle jednak trudno byłoby wyobrazić sobie sytuację, w której trwają prace drogowe i jednocześnie w żaden sposób nie utrudniają ruchu na drodze publicznej. W innym razie konieczne jest stworzenie projektu tymczasowej organizacji ruchu, a także oznakowanie remontu na czas budowy zjazdu. Oznakowanie robót drogowych wykonuje UNISTOP, który zajmuje się także formalnościami, które są z tym związane.
Tymczasowa organizacja ruchu
Na czas przeprowadzania robót w pasie drogowym, m.in. podczas realizacji planowanej inwestycji, budowy zjazdu do posesji, stosuje się przepisy dotyczące tymczasowej organizacji ruchu. Przy czym po zakończeniu prac, konieczne jest przywrócenie drogi do stanu zgodnego z docelową organizacją ruchu.
Aby móc wykonać tymczasowe oznakowanie, konieczne jest stworzenie projektu, a także zatwierdzenie go przez właściwe organy. Do kogo należy się z tym zwrócić? Do organu zarządzającego odcinkiem drogi, którego projekt dotyczy. Może to być starosta, prezydent miasta, wojewoda czy Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Samo oznakowanie, a także sposób jego rozmieszczenia musi być zgodne z przepisami, dlatego nie zaleca się wykonywania tego samodzielnie. Należy mieć świadomość, że niewłaściwie postawiony znak może powodować zagrożenie na drodze.
Budowa zjazdu – oznakowanie
W projekcie tymczasowej organizacji ruchu należy szczegółowo określić, jakie znaki drogowe zostaną postawione. Przy czym to, jakie oznakowanie powinno być zastosowanie, zależy od charakterystyki drogi oraz przeprowadzanych prac, co jest kolejnym argumentem przemawiającym za tym, że tymczasową organizację ruchu powinno się zlecić specjalistom.
Przykładowe znaki drogowe, które są wykorzystywane podczas budowy zjazdu to:
- znak A12b zwężenie jezdni – prawostronne;
- znak A-12c zwężenie jezdni – lewostronne;
- znak A-14 roboty drogowe;
- znak B-35 zakaz postoju;
- znak A-7 ustąp pierwszeństwa.
- Znak U-3d informujący o zmianie kierunku jazdy.
Oprócz tego konieczne mogą okazać się urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego jak pachołki. Przy czym znaków drogowych nie musisz kupować, można je wynająć bezpośrednio u producenta lub w wypożyczalniach znaków drogowych.