Czy księgowa musi znać prawo, czy tylko przepisy księgowości?
Zawód księgowej najczęściej kojarzy się nam z wiedzą związaną z przepisami finansowymi. Jak działają firmy, jak prowadzić księgi rachunkowe, jak rozliczać się z urzędami… Przeciętny człowiek nie jest w stanie rozeznać się w tej tematyce, jednak warto pamiętać o tym, że to tylko niewielki wycinek tego, co musi wiedzieć księgowa. Jakie prawa i przepisy powinna ona znać?
Czym zajmuje się księgowa?
Księgowa to osoba, która w głównej mierze zajmuje się zagadnieniami związanymi z ogólnie pojętą rachunkowością. Nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o liczenie, a przynajmniej już nie – od tego są specjalne programy księgowo-kasowe, które znacznie ułatwiają sprawę. Obecnie wymagania stawiane w tym zawodzie są znacznie większe. Księgowa może pomóc Ci zrozumieć przepisy księgowości, co istotne jest szczególnie w kontekście działania firm i przedsiębiorstw. Biura rachunkowe zajmują się prowadzeniem dokumentacji biznesowej, ksiąg rachunkowych, ksiąg przychodów i rozchodów, archiwizacją i katalogowaniem dokumentów, a także ewidencją kadrowo-płacową. Nierzadko księgowa pomaga także przy zakładaniu firm czy wypełnianiu wniosków kredytowych.
Jakie przepisy musi znać księgowa?
Wbrew powszechnemu mniemaniu, w zawodzie księgowej znajomość matematyki i wiedza na temat rachunkowości to za mało. Konieczne jest orientowanie się w licznych przepisach i prawach, a co ważne – bycie na bieżąco ze wszystkimi zmianami, jakie są wprowadzane. Każda księgowa musi więc bardzo dobrze znać ustawy o rachunkowości, o podatkach od towarów i usług, podatkach od osób fizycznych, podatkach dochodowych od osób prawnych, a także wiele innych ustaw i rozporządzeń. Oprócz tego konieczna będzie także znajomość kodeksu prawa cywilnego, prawa administracyjnego czy kodeksu spółek handlowych. Nierzadko wymagana jest także wiedza oraz wykształcenie w zakresie ekonomii, finansów i rachunkowości oraz zarządzania.
Jak wybrać zakres usług księgowych?
Obecnie księgowe i księgowi muszą mieć szeroką wiedzę związaną z rachunkowością oraz obowiązującymi przepisami prawa. To sprawia, że zakres oferowanych usług jest bardzo szeroki. Decydując się na taką współpracę, najważniejsze jest określenie tego, jakie konkretnie wsparcie będzie nam potrzebne, dzięki czemu o wiele łatwiej ustalić, jakimi zadaniami będzie się zajmować taki specjalista. Zakres obowiązków może być różny, w zależności od tego, z jakim klientem ma się do czynienia – osobą prywatną, jednoosobową firmą, spółką czy może dużym przedsiębiorstwem.
Księgowa na etacie czy biuro rachunkowe?
Do wyboru mamy dwie opcje – zatrudnienie księgowej na etacie lub skorzystanie z usług biura rachunkowego. W obu przypadkach należy przede wszystkim zweryfikować swoje własne potrzeby oraz możliwości finansowe. Zatrudnienie księgowej jest kosztowniejsze i wymaga odpowiedniego przygotowania stanowiska pracy, za to ma się specjalistę na miejscu. Bardzo popularnym rozwiązaniem stosowanym przez wiele firm jest także współpraca z biurem rachunkowym, które zatrudnia doświadczonych księgowych. Koszty zazwyczaj są tutaj niższe, a w razie popełnienia błędów, to usługodawca zostaje nimi obciążony, dlatego wymaga się od biur posiadania ubezpieczenia.