Jak robić buzz marketing?
Buzz marketing to obecnie jedna z najpopularniejszych form przyciągnięcia uwagi internautów i zbudowania pozytywnego wizerunku w sieci. Zwany również marketingiem szeptanym i popularną „szeptanką” od lat spełnia swoją rolę w wielu branżach, które rozwijają się w sieci. W tym oczywiście w e-commerce. Obecnie powstaje coraz więcej odłamów i sposobów na skuteczny buzz marketing. W zależności od preferencji i potrzeb firmy, marki wykorzystują marketing partyzancki, wirusowy, czy trendsetting. To rodzaje buzz marketingu, które z jednej strony różnią się od siebie, a z drugiej łączy ich kilka wspólnych cech. Zastanawiasz się, jak robić buzz marketing? Odpowiedź znajdziesz w dalszej części artykułu!
Co to jest buzz marketing?
Co to jest buzz marketing? To działania mające na celu pozyskanie opinii i rekomendacji od klientów. Takie działania w niezwykle pozytywny sposób wpływają na wizerunek marki w sieci. Bez względu na to, czy do działań buzz marketingowych wykorzystujesz influencerów, jak ma to miejsce m.in. w product seeding, czy stawiasz na stworzenie własnej społeczności i próbujesz budować markę na swojej osobie (evangelist marketing), pozytywne opinie o firmie, marce, czy jej produktach z pewnością przyciągną duże grono odbiorców.
Dlaczego tak się dzieje? Wszelkie badania wykazują, że konsumenci o wiele chętniej sięgają po produkty sprawdzonych i renomowanych przez innych marek. Z tego powodu mając do wyboru dwa produkty w tej samej cenie, z czego jeden będzie, np. z firmy LG, Panasonic, Philipsa czy Iiyama, a drugi będzie dla nich kompletnie nie znany, ich wybór będzie bardzo prosty do przewidzenia. Właśnie z tego powodu, powinieneś dążyć do wzbudzenia popularności i zainteresowaniach innych swoją marką. Buzz marketing jest tutaj świetnym rozwiązaniem. Daje ci on wiele możliwości, które możesz dopasować do swoich możliwości i specyfikacji branży, w której działasz.
Co to jest buzz marketing ideas?
Jak zacząć działania związane z buzz marketingiem w 2022 roku? Najważniejsza będzie odpowiednia strategia marketingowa (z ang. buzz marketing ideas). Przygotuj odpowiedni plan marketingowy. Możesz zrobić to samodzielnie lub z pomocą ekspertów. Taką pomoc możesz uzyskać m.in. w agencji PR WMH Agency, która cieszy się dużym doświadczeniem i pozytywnymi rekomendacjami od klientów. Specjaliści WMH Agency na co dzień zajmują się przygotowaniem strategii i wdrażaniem działań buzz marketingowych dla klientów z wielu branż.
Dlaczego odpowiednia strategia buzz marketingu jest taka ważna? Ponieważ tylko wtedy, gdy określisz, w jakim miejscu jesteś i do czego chcesz dążyć, będziesz w stanie obiektywnie zmierzyć efekty swoich działań. Zwróć również uwagę, że istnieje wiele rodzajów buzz marketingu. W zależności od tego, do czego chcesz dążyć i na czym zależy ci najbardziej (np. budowanie wizerunku, pozyskanie nowego grona odbiorców, przyciągnięcie uwagi stałych klientów etc.), wskazane będą różne typy działań. Dobry plan, strategia marketingowa to dobry strat do działań i gwarancja, że to, co robisz, przyniesie efekt w przyszłości.
Przykłady buzz marketingu
Z buzz marketingiem w sieci masz do czynienia na co dzień. Bardzo dobrymi działaniami buzz marketingowymi opartymi na wywoływaniu emocji, może w tej chwili poszczycić się marka Shopee. Chociaż melodie wykorzystywane w reklamach Shopee w social mediach przez wielu nazywane są jako irytujące, obecnie marka wykreowała nowe trendy związane właśnie z muzyką używaną w swoich treściach sponsorowanych np. na TikToku. To bardzo dobry przykład marketingu wirusowego. Internauci zaczęli nawet tworzyć własne treści z użyciem muzyki Shopee.
Jakie są jeszcze rodzaje buzz marketingu? Warto tutaj wspomnieć chociażby o:
-
Trendsetting – marketing związany ze stworzeniem danego trendu w dziedzinie związanej z marką;
-
Cause marketing – działania związane z pozyskiwaniem przychylności odbiorców poprzez włączanie się w akcje wywołujące pozytywne skojarzenia, np. ochrona środowiska, niwelowanie nierówności społecznych;
-
Community marketing – sposób na pozyskiwanie opinii i rekomendacji, a także budowanie wizerunku marki poprzez udzielanie się na forach internetowych i portalach opiniotwórczych.
Autor: Piotr Sulewski – biegły sądowy w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie, www.biegly-sadowy.eu